היחידה ללקויות למידה והפרעות קשב

 היחידה ללקויות למידה והפרעות קשב פועלת במסגרת בית הספר לפסיכולוגיה במרכז הבינתחומי הרצליה במשותף עם מרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל. חזון היחידה הינו להוביל לשינוי חינוכי-חברתי בקהילה בכל הקשור בתהליכי האבחון, הטיפול וההתערבות בקרב בעלי לקויות למידה והפרעות קשב.

בעלי לקויות למידה והפרעות קשב נמצאים בסיכון גבוה לפתח ולחוות בעיות רגשיות (כגון דימוי עצמי נמוך, חרדה, דיכאון), נמצאים בסיכון גבוה לאובדנות, חווים קשיים חברתיים (חוויות של דחיה חברתית ובריונות) וקשיים אקדמיים (לסיים תיכון, להגיע ללימודים אקדמיים ולהשתלב בעולם התעסוקתי). מטרת היחידה היא להביא את הסובלים מכך למסלול חיובי המאפשר להביא לידי מימוש את הפוטנציאל האישי הטמון בכל אחד, תוך קידום הצלחה אישית ותרומה לחברה הישראלית. התפיסה המקצועית של היחידה מבוססת על הידע המחקרי והיישומי שהצטבר תוך עבודה משותפת עם מרכז לקויות למידה בבי"ח שניידר, משרד החינוך, הביטוח הלאומי ורשויות מקומיות.   

הניסיון שרכשנו הביא אותנו לעקרונות המנחים את כלל הפעילות היחידה:

1. התמודדות עם לקויות למידה והפרעות קשב צריכה להיעשות ברמה המערכתית באמצעות חיבור ועבודה משותפת בין הפרופסיות והגורמים השונים המעורבים בתחום – פסיכולוגיה, חינוך, רפואה, רווחה ורשויות מקומיות.
2. המפתח להצלחה טמון ביישום הידע המחקרי העדכני, לכדי פיתוח והטמעת תוכניות אבחון והתערבות המכוונים להעצמת  גורמי החוסן הייחודיים של בעלי לקויות למידה והפרעות קשב – ברמת הפרט, המשפחה והמערכת.

כדיי להשיג יעדים אלו היחידה פועלת מתוך ארבעה מוקדים מרכזיים: 
1. מוקד חינוכי – הטמעת תוכנית א.י.ל (אני יכול להצליח) במסגרת מערכת החינוך.
2. מוקד הכשרה – הכשרת אנשי מקצוע (פסיכולוגים, אנשי חינוך, רכזים קהילתיים ורופאים) וסטודנטים.
3. מוקד קליני – אבחון וטיפול פרטני ומשפחתי המתבצע במרכז לקויות למידה במרכז שניידר לרפואת ילדים.
4. מוקד מחקרי – חקר גורמי החוסן הרגשיים-חברתיים-משפחתיים-נוירו פסיכולוגיים, בתחום לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז.

צוות היחידה:
ראש היחידה ד"ר דפנה קופלמן-רובין, מנהלת מרכז לקויות למידה, מרכז שניידר לרפואת ילדים.
ליווי אקדמי – פרופ' מריו מיקולינסר, דיקן בית הספר לפסיכולוגיה במרכז הבינתחומי הרצליה.
ליווי קליני – פרופ' אלן אפטר, מנהל מרכז פיינברג לחקר הילד וראש המחלקה לרפואה פסיכולוגית, מרכז שניידר לרפואת ילדים.

ליצירת קשר: daphnekr@idc.ac.il

לאתר היחידה ללקויות למידה והפרעות קשב >>

מצגות הכנס הראשון השנתי בנושא: "לקויות למידה והפרעות קשב – מהמעבדה לכיתה", תרגום הידע המחקרי כבסיס לפיתוח תכניות התערבות בקהילה, שנערך ב-12 בפברואר 2013 במרכז הבינתחומי הרצליה:
1. חזון – ד"ר דפנה קופלמן-רובין
2. Knowledge Translation: The Case of ADHD - Part 1
3.‏ Knowledge Translation: The Case of ADHD - Part 2
4.‏ ADHD & Specific Learning Disabilities in DSM-5 – Rosemary Tannock, PhD
5. השפעת מוטיבציה ומטא קוגניציה על הבנת נקרא בקרב אוכלוסיות הטרוגניות – תמי קציר, PhD
6. ליקויי למידה – היבטים פסיכיאטריים – פרופ' אלן אפטר
7. חקר גורמי הסיכון וגורמי ההגנה: ממחקר להתערבות – ד”ר מיכל אל-יגון
8. "על שולחן העבודה 2013" – יהודית אל דור
9. "אני יכול להצליח" – ד"ר דפנה קופלמן-רובין