{img height="1" width="1" style="display:none" src="https://www.facebook.com/tr?id=773825159414400&ev=PageView&noscript=1" />

תכנית מיטיב לפסיכולוגיה חיובית בארגונים

 

 פסיכולוגיה חיובית בארגונים הינו תחום מבוסס ראיות המציע מגוון כלים, אסטרטגיות ומיומנויות שנועדו לקדם מנהלים ועובדים אל עבר מימוש הפוטנציאל האישי תוך עידוד מחויבות ארגונית, רמת ביצועים גבוהה, חדשנות, חשיבה יצירתית וביסוס כישורי הובלה ומנהיגות מעוררת השראה בכל הדרגים.

התוכנית מניחה כי המפתח להצלחה ארגונית הוא עובדים החווים רווחה נפשית והגשמה עצמית במסגרת תפקידם, ועל כן מציגים מחויבות רגשית גבוהה יותר לארגון ( engagement ), ומניבים תפוקות גבוהות יותר.

 

התכנית הנוכחית מציעה חוויה יישומית הנוגעת בעולמם האישי והמקצועי של המשתתפים. במהלכה, נזמין את המשתתפים ליישם תפיסות וריטואלים המאפשרים ליצוק משמעות, עניין, התלהבות והנאה, במגוון רחב של פעילויות היומיום ולא רק ביוצאות הדופן שבהן.

 
 

במה התכנית של מיטיב ייחודית?

 

1. תכנית יישומית, ממוקדת שינוי ארוך טווח

מיקוד בשינוי התנהגותי של מנהלים ועובדים מהיום הראשון, תוך נטייה ברורה של התוכנית לעשייה קונקרטית.

 

2. תכנית מבוססת מחקר

התכנית מבוססת על ראיות מחקריות מדעיות רבות השפעה, אשר הצטברו בעשורים האחרונים ביחס לגורמים וההתנהגויות המאפיינות עובדים ומנהלים בולטים, מצליחים ומעוררי השראה.

 

3. תוכנית המתמקדת באושר ורווחה נפשית של עובדים

התוכנית מניחה כי עובדים מאושרים יותר, הם גם עובדים יעילים, מסורים ומחויבים יותר. במהלכה נשלב אלמנטים שנועדו לשפר את רווחתם הנפשית של העובדים הן בחייהם הפרטיים והן בחייהם המקצועיים, בכדי לקדם שגשוג אישי ומקצועי בארגון.

 

4. תכנית מדידה ומותאמת לארגון שניתן לבחון את השפעותיה

מעצם היותנו מכון מחקר, ההשלכות של התפיסות והכלים הנלמדים בתכנית הן על חיי היומיום של המשתתפים והן על ביצועי הארגון הינן מדידות. בתחילתו של התהליך, בדיאלוג עם הנהלת הארגון, מתבצעת התאמה בין תכני התכנית לשאיפות ומטרות הארגון, ומוגדרים מדדים המשקפים את הצלחת הארגון ) .)KPIs

 

מבין לקוחותינו

 
 

מבנה התכנית

 
הכשרה חוצת ארגון (עובדים, ראשי צוותים ומנהלים)
המשתתפים ייקחו חלק בתהליך הכשרה בן 28 שעות הפרושות על שבעה מפגשים בני ארבע שעות. מספר המשתתפים בסדנא מוגבל ל 25- אנשים.
 
התערבות פנים ארגונית
 
המשתתפים יוכשרו ליישם את עקרונות הפסיכולוגיה החיובית במסגרת עבודתם הניהולית, הצוותית, בממשקים הפנימיים של הארגון ובקשר עם לקוחות. הפסיכולוגיה החיובית תוטמע כחלק אינטגרלי מהתרבות הארגונית, השיח והשגרה היומיומית.
 
תכנית המשך
 
בתום התכנית הבסיסית, תינתן אפשרות לשלב תכנית המשך, במטרה להטמיע את עקרונות הגישה ב- DNA הארגוני באמצעות ליווי שוטף של גורמי מפתח בארגון.
 
 
 
לקריאה על התכנית לחץ כאן >>
 
לסיליבוס התכנית לחץ כאן >>

 
לפרטים והרשמה לתכנית פסיכולוגיה חיובית בארגונים צרו קשר במייל michal.shimony@idc.ac.il
או בטלפון: 09-9602785, 054-4985085 


 
 

מפגש ראשון: מבוא ושינוי

מנהלים ועובדים מצוינים הינם סוכנים אקטיביים ומחוללי השינויים החיוביים בחייהם. הם לא ממתינים לאיש אלה 'רצים למרחקים ארוכים  ומטמיעים ריטואלים שסוללים את הדרך לשינוי יציב וארוך טווח.

 

רבים הם השינויים אשר אנשים מבקשים ומתבקשים להכניס לחייהם האישים והמקצועיים. מרביתם לא קורמים עור וגידים כלל, ואילו חלקם מתממשים למשך פרק זמן קצר יחסית. מטרת המפגש ליצור את התנאים להטמעת שינויים ממושכים ומשמעותיים בחיי המשתתפים. המפגש חושף את המשתתפים לכוחה של האמונה בשינוי, ולהבנה שאנשים הינם סוכנים אקטיביים בחייהם האישיים והמקצועיים, זאת דרך הצגה של התערבויות מבוססות מחקר מרחבי העולם שחוללו שינויים חיוביים מרחיקי לכת ברמת הפרט והארגון. באמצעות מקרי הבוחן יזוהו אלמנטים וריטואלים להשגת שינויים יציבים וברי קיימא בחייהם הפרטיים של העובדים ובתרבות הארגונית.​

מפגש שני: הרשות להיות אנושי ורגשות חיובים

מנהלים ועובדים מצוינים הם אותנטיים ומיישמים את "גאונות הגם-וגם1הם גם מכירים ברגשותיהם השליליים ומעבדים אותם וגם מפנים מקום לרפרטואר רחב של רגשות חיוביים שבונים ומרחיבים את העשייה.

אנשים רבים חווים באופן טבעי מגוון רגשות שליליים בעבודה. לרוב הם מעדיפים להסתיר את תחושותיהם השליליות ובוחרים במנגנונים נפשיים שונים אשר דוחקים את מקומו של הרגש השלילי. לאורך זמן, דיכוי והסתרה של הרגשות השליליים בארגון, נוטים לחלחל ולהזיק לתפקוד בארגון. מחקרים רבים מצביעים על החשיבות בעיבוד והתמודדות עם רגשות בעולם העבודה. כך לדוגמא, נמצא כי אותנטיות רגשית מאפשרת צמיחה, מימוש מטרות ורתימת אחרים לפעולה. מטרת המפגש הינה מתן כלים לוויסות, ביטוי, וניהול של רגשות שליליים ויצירת השלמה אקטיבית

עמם. השלמה זו מפנה את המקום לרגשות חיוביים במקום העבודה, ​כגון שמחה, עניין, סיפוק, גאווה, התלהבות, חדוות עשייה ואהבה. רגשות

חיוביים אלו מרחיבים את רפרטואר המחשבות והפעולות של העובדים בארגון, ובונים משאבים גופניים, אינטלקטואליים, חברתיים ונפשיים בארגון.

1. The Broaden-and-Build Theory of Positive Emotions, Fredrickson

מפגש שלישי: אמונות יוצרות מציאות ושינוי הלכה למעשה

מנהלים ועובדים מצוינים בוראים את המציאות שלהם ורואים מעבר למה שנוכח ואפשרי בהווה ((words create world​כך הם מייצרים את התנאים להצלחה ושינוי.

במפגש זה נתוודע לכוחה של החשיבה והתודעה ביצירת המציאותמחקרים חוצי ארגונים, שהתחקו אחר הנוסחה להצלחה בארגונים מהמצליחים בעולם, גילו כי ארגונים אלו מתאפיינים במנהלים ועובדים דינמיים, שאינם קופאים על השמרים, ניחנים ביכולת לראות מעבר למה שקיים במציאות, ולהעמיד לעצמם רף ציפיות גבוה ביחס למחוזות אליהם הארגון והם עצמם יכולים להתפתח. כמו כן, הם מתנהלים מתוך אמונה בכוחותיהם, גם לנוכח אתגרים וקשיים. מסוגלות עצמית זו נמצאה כמנבא החזק ביותר להצלחה וביצועים, הרבה מעבר ליכולות והתמדה. במפגש הנוכחי, המשתתפים יגדירו שינויים רצויים ליישום, הלכה למעשה, תוךשהם מתווים את אבני הדרך המעשיות להשגת עתיד שאפתני וקונקרטי.

מפגש רביעי: פוקוס, תחקיר מוקיר והכרת תודה

מנהלים ועובדים מצוינים בוחרים להשקיע כמות זמן בלתי מבוטלת בניתוח ההצלחות שלהם, ובכך מייצרים הצלחות נוספות. תוך כדי התהליך, הם מפנים את המרחב להכיר תודה במהלך השגרה השוטפת. מחקרים מצביעים על כך כי תרבות ארגונית הכרוכה בהתמקדות בטוב” שבארגון - משובים חיוביים, הכרת תודה, הקשבה הדדית מעמיקה והערכה, מניבה ביצועים יוצאי דופן של עובדים בארגון. בצוותים המאופיינים בתקשורת חיובית, קיימת מחויבות אישית גבוהה יותר להצלחה, הן ביחס למטרות המקצועיות האישיות והן לביצועי הצוות

כשלם. 

במצבי לחץ, צוותים אלו אף מתאפיינים בהעברת מידע, נטילת אחריות משותפת וניהול קונפליקטים מיטבי. במפגש נעסוק בעקרונות לקידום אקלים אירגוני חיובי, בניית צוות ויצירת תרבות צוותית בעל תחושת שותפות חזקה, הערכה הדדית, חוסן ושיתוף פעולה. בנוסף נעשה שימוש בפלטפורמה לחקר ההצלחות בארגון - גישת החקר המוקיר כדי להתחקות אחר מקורות ההצלחה של הארגון, ולגבש

כיווני צמיחה קונקרטיים לעתיד. ארגונים רבים אשר אימצו את גישת החקר המוקיר כחלק משגרתם מדווחים כי הטמעתה כריטואל, מביאה להצלחה יוצאת דופן, הן אישית והן ארגונית.

מפגש חמישי: מטרות וחוזקות

מנהלים ועובדים מצוינים משקיעים את רוב מרצם במינוף החוזקות שלהם )עושים את מה שהם טובים בו( ומימוש התשוקות שלהם )עושים את מה שהם אוהבים(.

במחקר רחב היקף, נשאלו למעלה ממיליון וחצי מנהלים ועובדים מ 63- מדינות 

ו 101- ארגונים, באיזו מידה הם מצליחים להביא את החוזקות שלהם לידי ביטוי מידי שבוע בעבודתם?

91% ענו כי אינם עושים זאת. מטרת המפגש הינה ללמוד מארגונים יוצאים מן הכלל, ולשנות את הסטטיסטיקה הארגונית ביחס לשימוש בחוזקות העובדים בארגון.

נציע כלים לזיהוי ויישום החוזקות האישיות של המשתתפים התכונות המייצגות את כישרונותיהם הטבעיים ומעניקות להם כוח, אנרגיה והתלהבות. על בסיס חוזקות אלו, נעסוק בהצבת מטרות מקצועיות מותאמות לעצמי 

( (Self -concordant goalsהנובעות מתוך צורך פנימי ועניין חזק. יכולת זו טומנת בחובה התמסרות גבוהה לעשייה, הנאה,מימוש עצמי והשגת יעדים.

מפגש שישי: גוף ונפש, לחץ וזרימה

מנהלים ועובדים מצוינים הם לרוב אנשים אנרגטיים - לא משום שזה מי שהם, אלא כיוון שהם מנתבים את כמות ואיכות פעולותיהם באופן המאפשר להם לאמץ את הלחץ כמנגנון צמיחה חיובי.

ההשפעות ההדדיות של תהליכים נפשיים וגופניים נחקרות רבות בעולם הפסיכולוגיה בעשורים האחרונים. כך לדוגמא, נמצא כי הפרעות במצב

הרוח ומצבי מתח פנימיים מובילים למחלות כרוניות, כאבים פיזיים וגורמים לשחיקה ולירידה בביצועים. המפגש יוקדש לסוגיית האיזון בין גוף ונפש ומקומם של שינה, תזונה, אימון גופני, איזון רגשי וקשיבות פנימית בעשייה המקצועית ובחיים האישיים. ננוע מהשאלה הקלאסית - מדוע תופעת הלחץ כה שכיחה כיום? אל עבר השאלה: מהם המאפיינים של מנהלים ועובדים מצליחים, שעל אף עומס המשימות בתפקידם, מצליחים לנהל אורח חיים בריא, שליו ומאושר?. המחקר בתחום מגלה כי תיעול חיובי של הלחץ, בשילוב עם זמני התאוששות, הופכים למקור תנופה משמעותי למימוש עצמי והישגים.

מפגש שביעי: פרפקציוניזם ומערכות יחסים

מנהלים ועובדים מצוינים מעזים לצאת מאזור הנוחות, מקדמים בברכה כישלונות ומיטיבים ללמוד מהם ומאחרים. תכונה זאת רותמת את עמיתיהם המקצועיים ומאפשרת אינטראקציות חיוביות ואותנטיות.

המרוץ להישגים הפך את השיח על פרפקציוניזם לשווה ערך למצוינות מקצועית ואת הכישלון לדבר מה שיש להסתירו. במפגש זה נהפוך את הקערה על פיה ונציג מחקרים עולמיים שמוכיחים כי הפרפקציוניזם הינו מנגנון מעכב ולא מקדם, וכי אנשים משלמים עליו מחיר כבד של היעדר למידה, משוב והתפתחות בעבודה. המפגש יבחין בין פרפקציוניזם לאופטימליזם - המאפשר חתירה להישגים גבוהים, לצד ההבנה כי לדרך עצמה יש ערך וכי התקדמות אינה בהכרח ליניארית. ההיסטוריה מוכיחה כי רבים מהאנשים המצליחים ביותר בתחומם, חוו טרם הצלחתם מספר כישלונות גדול ביותר, אשר הובילו אותם בסופו של דבר להצלחה כבירה. תפיסת העולם של האופטימליסט לא רק מניבה הצלחות יוצאות דופן,

אלא הינה בעלת השפעה נרחבת על היכולת לפתח חוסן נוכח אתגרים, להתמיד בעבודה קשה ולצמוח מקונפליקטים בין-אישיים, ובכך לקיים מערכות יחסים קשובות ואותנטיות. האופטימליסטים נמצאו במחקרים כאנשים מאושרים ברמה גבוהה מהממוצע, הודות להצלחתם להביא לאיזון בין הגשמה מקצועית להשקעה במרחב הבינאישי.



תכנית מיטיב לפסיכולוגיה