מרכז נבזלין לעמיות יהודית

 
"פתאום קם אדם בבוקר ומרגיש כי הוא עם ומתחיל ללכת" (אמיר גלבוע)
 
לנו, כיהודים, זהות עצמית מורכבת, בין אם אנו חיים בישראל או בכל מקום אחר בעולם. אנו חלק מהעם היהודי, ושואפים להישאר יהודים, כל אחד בדרכו. אם כן, כיצד נוכל להמשיך, לשמר ולטפח את זהותנו כעם יהודי אחד ומאוחד כשאנו כה מגוונים ומפוזרים? 
 
מושג העמיות הוא אולי המושג היחידי שסביבו אנו יכולים כולנו להתאחד- ישראלים ויהודי התפוצות, "דתיים" ו"חילוניים". רעיון זה מזכיר לנו כי למרות הבדלים ממשיים, אנו חלק מקולקטיב שמאוחד על ידי היסטוריה, מחויבות, ערכים, תרבות, חלומות משותפים וגורל משותף. העמיות מאחדת אותנו גם באחריות המשותפת לעתידנו. 
 
העמיות היהודית משמעה פירוש מחודש לזהותנו כיהודים בעידן בו אנו חיים. העם היהודי, במיוחד לאור השינויים הדרמטיים שעברו עליו בשתי המאות האחרונות וכינונה של ישות ריבונית יהודית, משווע להגדרת משמעות ותפקיד חדשים.
עמיות יהודית תמיד היתה חשובה. בעבר היא נבעה מרדיפות ומאירועים חיצוניים שגרמנו ליהודים להישאר מלוכדים. עם התפתחות הגלובליזציה, האינדיבידואליזם, והתפתחותה של מדינת ישראל, הסיבות לשמירה ולטיפוח הקולקטיב היהודי, הלכו ופחתו. 
 
מטרת מרכז נבזלין לעמיות יהודית היא לטפח בקרב הסטודנטים את הזהות המשותפת ולחזק את תחושת השייכות לעם היהודי ואת ההכרה ב"אנחנו" גלובלי אחד, תוך שמירה על ערכינו כאינדיבידואלים.
הקורסים בעמיות יהודית הם חלק מרשימה ארוכה של קורסי בחירה המוצעים לסטודנטים. כל סטודנט נדרש לקחת מתוך רשימה זו קורסי בחירה, בהיקף של לפחות 4 נ"ז. סטודנט שמסיים את כל קורסי האשכול בעמיות יהודית יקבל תעודה.

התכנית לעמיות יהודית של המרכז הבינתחומי קיימה סדרת הרצאות מדי שבועיים שעסקו בהיבטים
שונים של הקיום והזהות בעם היהודי.

לסדרת ההרצאות לשנת תשע"ד >
לסדרת ההרצאות לשנת תשע"ג >
לסדרת ההרצאות משנת תשע"ב >